Jak zadbać o zęby w czasie pandemii COVID-19 i co zrobić, gdy pojawi się problem?

14 sierpnia 2020

Epidemia koronawirusa zamknęła wiele gabinetów stomatologicznych. Niektórzy lekarze uważali, że przyjmowanie pacjentów stwarza na tyle duże ryzyko, że zamknęli gabinety. Jest jednak wielu stomatologów, którzy nie wyobrażają sobie zostawienia osób wymagających pilnej interwencji bez pomocy. Stomatologia w Zespole Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie jako jedna z nielicznych w regionie nie miała ani jednego dnia przerwy. U tych specjalistów cały czas można odbyć wizyty, oczywiście przy zachowaniu wszelkich środków ostrożności.

Rozmawiamy z  lek. stom. Joanną Piotrowską, kierownik Przychodni Stomatologicznej w ZPS.

Dentystom, którzy przestraszyli się koronawirusa trudno się dziwić. Ich praca wiąże się przecież z kontaktem ze śliną leczonych osób, w dodatku „rozpylaną” przez narzędzia dentystyczne w czasie zabiegu. Pani nie miała żadnych obaw?

Oczywiście baliśmy się wszyscy, ale po przeprowadzeniu rozmów z pracownikami wspólnie podjęliśmy decyzje, które pozwoliły nam kontynuować pracę. Nie można było przecież zostawić pacjentów bez żadnej pomocy. Wstrzymaliśmy planowe zabiegi oraz działanie poradni ortodontycznej, protetycznej jak również zabiegi w znieczuleniu ogólnym osób niepełnosprawnych. Postępowaliśmy zgodnie z wytycznymi i procedurami Ministerstwa Zdrowia przyjmując pacjentów bólowych, tzw. pilne i ostre przypadki. Cały czas działała poradnia chirurgii stomatologicznej, szczękowo-twarzowej oraz poradnia stomatologii zachowawczej. Ogółem pracowało 5 lekarzy i 6 asystentek.

Jak się udało utrzymać funkcjonowanie stomatologii w ZPS w czasie największego zagrożenia?

Udało się nam utrzymać funkcjonowanie stomatologii przede wszystkim dzięki ogromnemu zaangażowaniu i zrozumieniu ze strony naszego “stomatologicznego personelu”. Mamy bardzo doświadczony, zgrany, wypróbowany zespół, któremu tą droga jeszcze raz dziękuję za ogrom pracy w tak trudnych warunkach. Mieliśmy wsparcie i pomoc ze strony pana Prezesa, pani Dyrektor, administracji. Mogliśmy liczyć na szybkie dostawy wszelkich potrzebnych środków, a początkowo brakowało wszystkiego. Zostaliśmy zaopatrzeni w maseczki, fartuchy, przyłbice, środki do dezynfekcji itp. Tak więc to była praca zespołu, który sprawdził się w tym najtrudniejszym okresie, bo nie zapominajmy, że zagrożenie nadal istnieje.

Dużo pacjentów zostało przyjętych w tym najtrudniejszym czasie pandemii?

W tym czasie przyjęliśmy kilkaset osób, w tym bardzo dużo dzieci, a te traktowaliśmy priorytetowo. Przyjeżdżali pacjenci z Tarnowa, okolicy bliższej i dalszej. Jeden z pacjentów pokonał 90 km – bliżej nie mogąc znaleźć pomocy .

Z jakimi problemami zgłaszali się najczęściej?

Pacjenci zgłaszali się do naszej przychodni przede wszystkim z ostrym bólem, obrzękiem, ropniem. Dużą grupę pacjentów stanowiły osoby, które miały rozpoczęte leczenie przed ogłoszeniem pandemii w innym gabinecie. Nie wiedzieli co mają dalej robić, mieli pytania, wątpliwości, a nie mieli kontaktu ze swoimi lekarzami. Staraliśmy się w miarę możliwości im pomóc.

Mieszkańcy regionu dbają o zęby w czasie pandemii? Chcą kontynuować leczenie i oczekują przyjęcia czy raczej obawiają się zakażenia i odwołują wizyty? 

Część pacjentów zgłasza się, zwłaszcza gdy mają problem ale znaczna grupa wcześniej dzwoni, pyta czy mogą przyjść, czy raczej z danym problemem mają poczekać. Pacjenci , którzy mają obawy mogą telefonicznie odwołać wizytę. Przywróciliśmy działanie poradni ortodontycznej oraz protetycznej, ale w zredukowanej liczbie przyjmowanych pacjentów. I tu prosimy o wyrozumiałość, ponieważ utrudnienia wynikają nie z naszej winy, ale z konieczności zachowania procedur epidemiologicznych i reżimu sanitarnego.

Jakie procedury zostały wdrożone w Poradni Stomatologicznej ZPS żeby personel i pacjenci czuli się bezpiecznie na fotelu dentystycznym, gdzie przecież ciężko o utrzymanie dystansu?

Wchodząc do naszej placówki każdy przechodzi pod czujnym okiem kamery termowizyjnej, która mierzy temperaturę, następnie pacjent wypełnia ankietę, dezynfekuje ręce i wraz z ankietą udaje się do gabinetu. Przestrzegamy zasad reżimu sanitarnego wg zaleceń Sanepidu i Ministerstwa Zdrowia, dbamy o bezpieczeństwo zarówno pacjentów jak i swoje. Pacjent może czuć się bezpieczny choć wiemy, że zawsze i wszędzie istnieje ryzyko zakażenia, my staramy się to ryzyko zminimalizować.

Co zrobić gdy pojawi się problem, np. nagle zacznie boleć nas ząb? Zgłaszamy się do przychodni czy dzwonimy?

W nagłym przypadku pacjent może osobiście lub telefonicznie zarejestrować się i zgłosić do naszej placówki od poniedziałku do soboty.

W przypadku stomatologii i problemów z zębami sprawdzają się teleporady?

Zachęcamy pacjentów do telefonicznej konsultacji, chętnie udzielamy porad odnośnie terminu czy zasadności przyjścia w tym trudnym okresie. Zwłaszcza dotyczy to osób starszych oraz obciążonych chorobami ogólnymi. Jednak teleporady w stomatologii mają ograniczone znaczenie do wyżej wymienionych sytuacji. Pomoc stomatologiczna to bezpośrednie działanie zespołu i pacjenta.

Jak zadbać o piękny uśmiech w czasie pandemii? Co Pani radzi pacjentom jeżeli nie mają pilnej potrzeby, bo nie bolą ich zęby, chcą np. tylko sprawdzić czy wszystko jest w porządku, albo chcą poddać się jakimś zabiegom, np. wybielania zębów. To dobry czas, czy powinni raczej odczekać aż ustabilizuje się sytuacja epidemiczna?

W okresie pandemii powinniśmy zwracać szczególną uwagę na profilaktykę, dbać o czystość zębów, dobrą zbilansowaną dietę, ograniczenie podaży słodyczy i słodkich napojów. Zalecałabym ostrożne podejście do zabiegów typu wybielanie zębów – choć nie wykluczam ich całkowicie. Zadbajmy przede wszystkim o zdrowie.

Zespół Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie
Sp. z o.o.
ul. Marii Skłodowskiej-Curie 1
ul. Mostowa 6
33-100 Tarnów

NIP: 8733250820
REGON: 851800010
BDO 000034332

2017 © - Zespół Przychodni Specjalistycznych Sp. z o.o. - Wszelkie prawa zastrzeżone. Wykonanie: Satis.net.pl

Od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywa. W zakładce RODO znajdziesz pełną informacje na ten temat.

Czytanie treści Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support