Od 8 stycznia obowiązkowe e-recepty. Jak je realizować?
Przypominamy, że od 8 stycznia 2020 r. wejdzie w życie obowiązek wystawiania recept w postaci elektronicznej.
Pacjent będzie mógł otrzymać SMS-em czterocyfrowy kod, który przedstawi w aptece wraz z numerem PESEL. Będzie mógł także poprosić lekarza o przesłanie e-recepty mailem.
Co powinien zrobić pacjent?
Aby móc skorzystać z jednej z tych dwóch możliwości, należy wcześniej aktywować Internetowe Konto Pacjenta (IKP) na stronie www.pacjent.gov.pl. W tym celu w zakładce „Moje konto” należy podać numer telefonu i (opcjonalnie) adres poczty elektronicznej.
W IKP znajdziemy informacje na przykład o dawkowaniu leków i o liście przyjmowanych specyfików.
Dla pacjentów, którzy nie aktywują swojego internetowego konta, istnieje trzecia opcja e-recepty – wydruk informacyjny. Lekarz jest zobowiązany wydać go na każde żądanie pacjenta. Nie jest potrzebny na nim ani podpis lekarza, ani pieczątka. Wystarczy, że aptekarz sczyta dane z wydruku. Pacjent w tym wypadku udostępni farmaceucie kod kreskowy na ekranie telefonu lub poda 44-cyfrowy klucz dostępu z pliku PDF albo czterocyfrowy kod dostępy z tegoż pliku i PESEL.
Kiedy otrzymamy receptę w papierowej wersji?
Tradycyjna papierowa wersja wydawana będzie przez lekarza tylko w określonych przypadkach, jak brak dostępu do systemu e-zdrowie z powodu awarii lub brak dostępu do internetu.