Znajdą Państwo tutaj informacje na temat systemu potwierdzania ubezpieczeń w Zespole Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie.
Uprawnionymi do korzystania ze świadczeń zdrowotnych finansowanych ze świadczeń publicznych są osoby ubezpieczone.
Od 1 stycznia 2013 r. istnieje możliwość elektronicznego potwierdzania uprawnień do świadczeń zdrowotnych w ogólnopolskim systemie elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorców (eWUŚ). Potwierdzenia tego w imieniu pacjenta dokonuje podmiot leczniczy, w którym pacjent ma mieć udzielone świadczenie zdrowotne, jeżeli posiada dostęp do eWUŚ.
W Zespole Przychodni Specjalistycznych weryfikacja uprawnień do świadczeń zdrowotnych dokonywana jest za pośrednictwem systemu eWUŚ.
Weryfikacji w systemie eWUŚ dokonuje się na podstawie numeru ewidencyjnego PESEL. W przypadku dziecka do 3 miesiąca życia, które nie ma jeszcze nadanego numeru PESEL, prawo do świadczeń powinno być potwierdzone numerem PESEL rodzica lub opiekuna dziecka.
W stosunku do osób posiadających prawo do świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, zamieszkujących na terytorium Polski, którym Fundusz wydał poświadczenie, czyli tzw. rezydentów UE, istnieje możliwość weryfikacji uprawnień za pośrednictwem systemu eWUŚ. Osoby, które nie mają statusu rezydenta UE, zobowiązane są do przedstawienia dokumentu unijnego potwierdzającego ubezpieczenie. Rodzaj dokumentu jakim pacjent powinien się posługiwać, uzależniony jest od celu, w jakim przebywa na terytorium Polski oraz charakteru tego pobytu.
Dokumentami potwierdzającymi prawo do świadczeń zdrowotnych są:
Pacjenci ubezpieczeni w innym niż Polska państwie członkowskim UE/EFTA nie są uprawnieni do składania oświadczeń o posiadaniu prawa do świadczeń
Jeżeli nie jest możliwe potwierdzenie uprawnień do świadczeń w systemie eWUŚ lub system informuje, że NFZ nie potwierdza takiego prawa, należy okazać jeden z poniższych dokumentów ubezpieczenia – taki sam jak przed wprowadzeniem elektronicznej weryfikacji.
Od 1 stycznia 2010 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprzestał wydawania legitymacji ubezpieczeniowych.
W przypadku legitymacji wydanej przez ZUS numer legitymacji powinien zawierać oznaczenie oddziału NFZ. Jeżeli 3 i 4 pozycja numeru zawiera znaki „—„, legitymacja nie jest dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń zdrowotnych. W takim przypadku należy przedstawić inny dowód ubezpieczenia.
Obecne przepisy dają prawo do korzystania ze świadczeń zdrowotnych przez 30 dni od dnia utraty ubezpieczenia.
Wyjątkiem są osoby, które:
Jeżeli nie mamy przy sobie aktualnego dowodu potwierdzającego prawo do świadczeń, a jesteśmy pewni swoich uprawnień, możemy złożyć oświadczenie na formularzu udostępnionym przez pracownika rejestracji.
Formularz dostępny jest także do pobrania ze strony internetowej, pod poniższym odnośnikiem:
Od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako „RODO”, lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywa. W zakładce RODO znajdziesz pełną informacje na ten temat.