Wewnętrzny System Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem
Zespołu Przychodni Specjalistycznych sp. z o.o. w Tarnowie
Wewnętrzny System Zarządzania Jakością i Bezpieczeństwem działa w oparciu o:
- System Zarzadzania Jakością ISO 9001:2015,
- System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001:2015,
- System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji ISO/IEC 27001:2022.
Procedura obowiązuje wszystkie osoby udzielające świadczeń zdrowotnych w Zespole Przychodni Specjalistycznych Sp. z o.o. oraz osoby biorące udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych, jak również pacjentów i ich rodziny. Procedura dotyczy systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych, które pojawiły się w podmiocie leczniczym podczas udzielania świadczeń zdrowotnych.
Kluczowe pojęcia
- zdarzenie niepożądane – zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę;
- świadczenie zdrowotne – wszelkie działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia;
- osoba udzielająca świadczeń zdrowotnych – osoba, która na podstawie odrębnych przepisów uprawniona jest do udzielania świadczeń zdrowotnych lub osoba legitymująca się posiadaniem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonej dziedzinie medycyny;
- pacjent – każda osoba fizyczna poddawana procedurom medycznym w podmiocie leczniczym.
Misja i Cele :
Zespół Przychodni Specjalistycznych Sp. z o.o. działa jako spółka wieloprofilowa, kompleksowo świadcząca usługi medyczne na rzecz społeczności subregionu tarnowskiego, opierając się na nowoczesnych rozwiązaniach i technologiach.
Od początku istnienia kreujemy markę i wizerunek firmy w pełni profesjonalnej, świadczącej kompleksowe usługi, przyjaznej dla pacjenta i nowoczesnej. Zdrowie – Profesjonalizm – Sukces – Jakość – Bezpieczeństwo to hasło, które staramy się realizować każdego dnia. Realizacja misji stawia przed spółką konieczność określenia celów, których osiągnięcie zapewni stabilne jej funkcjonowanie, zadowolenie pracowników i pacjentów oraz stały rozwój.
Szczegółowymi celami spółki są:
- Poprawa jakości i rozszerzenie zakresu świadczonych usług ambulatoryjnych o nowe specjalizacje.
- Poprawa jakości i rozszerzenie świadczonych usług w zakresie leczenia szpitalnego
o nowe specjalizacje.
- Poprawa jakości i rozszerzenie zakresu świadczonych usług z zakresu rehabilitacji leczniczej.
- Wprowadzenie nowych form wsparcia dla osób z zaburzeniami w zakresie zdrowia psychicznego.
- Rozwinięcie Podstawowej Opieki Zdrowotnej.
- Zwiększenie spektrum i liczby usług komercyjnych.
- Wykorzystanie istniejącego potencjału kadrowego, sprzętowego, lokalowego.
Długoterminowymi celami spółki są:
- Systematyczne zwiększanie przychodów.
- Rozwój specjalistycznego lecznictwa ambulatoryjnego.
- Utrzymanie lub poprawa pozycji na rynku świadczonych usług.
- Uzyskiwanie satysfakcjonujących wyników działalności.
- Wzrost satysfakcji pracowników z otrzymywanego wynagrodzenia za pracę.
Program działań dla poprawy jakości i bezpieczeństwa
tworzony corocznie na podstawie wyników analiz, wskaźników, badania satysfakcji, audytów wewnętrznych. Podlega weryfikacji pod względem realizacji zaplanowanych zadań/zmian oraz efektów dla poprawy jakości i bezpieczeństwa.
Rejestry Zdarzeń Wewnętrznych
zgodnie z funkcjonującymi systemami zarządzania (System Zarzadzania Jakością ISO 9001:2015 oraz System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji ISO/IEC 27001:2022) obejmują opisane zasady, procedury, w tym procedury medyczne, instrukcje epidemiologiczne, zapewniające skuteczny nadzór nad jakością
i bezpieczeństwem udzielanych świadczeń medycznych oraz określają zasady identyfikowania i zgłaszania zdarzeń niepożądanych.
Zespół ds. Jakości
którego Przewodniczącym jest Kierownik Zespołu Poradni Specjalistycznych:
- Tworzy kierunek działań i zmian dotyczących jakości i bezpieczeństwa leczenia
w Przychodni.
- Realizuje i koordynuje zadania związane z utrzymaniem i doskonaleniem jakości
oraz bezpieczeństwa leczenia .
- Skupia wiedzę i zatwierdza plany w obszarach związanych z jakością i bezpieczeństwem leczenia.
Zespół ds. Zdarzeń Niepożądanych
którego Przewodniczącą jest Specjalista ds. Pielęgniarstwa i Nadzoru Epidemiologicznego:
- Realizuje wymagania wynikające z procedury zgłaszania zdarzeń niepożądanych obowiązujących w Przychodni
- Nadzoruje prowadzenie rejestru zdarzeń niepożądanych.
- Dokonuje oceny i analizy zgłoszonych i zarejestrowanych zdarzeń niepożądanych.
- Wprowadza działania zaradcze przeprowadzając szkolenia i aktualizując postępowanie w celu zwiększenia bezpieczeństwa.
- Zarządza ryzykiem.
Plan szkoleń zewnętrznych i wewnętrznych
- Opracowany w oparciu o zgłoszenia szkoleń przez kierowników jednostek i komórek organizacyjnych do Działu Kadr i zatwierdzany corocznie przez Prezesa Zarządu Zespołu Przychodni Specjalistycznych Sp. z o.o.
- Plan szkoleń jest monitorowany pod względem realizacji szkoleń oraz jakości szkoleń i ich efektywności.
- Szkolenia skutecznie podnoszą kompetencje pracowników zapewniając jakość i bezpieczeństwo udzielanych świadczeń.
Opisy stanowisk pracy
- Każdy pracownik ma sporządzoną kartę zakresu obowiązków i odpowiedzialności
oraz uprawnień pracownika .
- Prowadzone są audyty wewnętrzne okresowe nie rzadziej niż raz w roku oceniające wykonywanie przez poszczególnych pracowników swojej pracy w zakresie przestrzegania procedur, efektywności i jakości.
Badanie opinii i doświadczeń pacjentów
- Badanie prowadzone jest w sposób ciągły, na podstawie opracowanych
przez Przychodnię ankiet dostosowanych do struktury organizacyjnej Przychodni
oraz pacjentów.
- Badanie koordynuje Sekcja ds. Organizacji Nadzoru i Promocji.
- Wyniki badania są skutecznym wskaźnikiem zmian poprawy jakości i bezpieczeństwa.