Rok prezentów dla pacjentów
Sześć akcji, prawie 50 godzin do dyspozycji pacjentów, ponad 1000 różnorakich świadczeń medycznych udzielonych za darmo – to najkrótsze podsumowanie ubiegłorocznej akcji „Rok prezentów dla naszych pacjentów”, którą Zespół Przychodni Specjalistycznych zorganizował dla pacjentów przy współpracy Gemini Park. – Jubileusz piętnastolecia naszej działalności postanowiliśmy uczcić, oferując pacjentom nasze usługi nieodpłatnie – podkreślał Artur Asztabski, prezes zarządu ZPS sp. z o.o.
Propozycja, by tradycyjne oficjalne jubileuszowe uroczystości adresowane z reguły do wąskiej grupy zaproszonych gości zastąpić cyklem darmowych badan i porad dla pacjentów okazała się trafiać w zapotrzebowanie mieszkańców. Lekarze-specjaliści począwszy od czerwca przez sześć weekendów w kolejnych miesiącach dyżurowali w Gemini Park, dzieląc się swoją wiedzą za darmo. Pacjenci korzystali z badań diagnostycznych wykonywanych przez pielęgniarki ZPS, a zaraz potem, niemal „od ręki” mogli zaprezentować je lekarzom, którzy stawiali wstępną diagnozę. Niemal 240 osób sprawdziło, czy nie zagraża im cukrzyca, u około 100 osób testy alergologiczne wykazały uczulenie na pyłki traw, a około 40 procent spośród badanych po raz pierwszy w życiu skorzystało z badania EKG. Ponad 200 osób poddało się dermatologicznej ocenie znamion.
Wszystko odbywało się w jednym miejscu w odstępie kilku zaledwie minut. Zarówno pielęgniarki jak i lekarze niejednokrotnie przez cztery godziny czyli przez cały czas trwania akcji pracowali non stop. Z dobrym skutkiem. Dzięki nim wiele osób dowiedziało się o ukrytych dolegliwościach.
Dzięki akcji „Rok prezentów dla naszych pacjentów” udało się również pokonać bariery, które wciąż istnieją w kwestii nauki udzielania pierwszej pomocy. – Poszczególne czynności są bardzo proste i może wykonywać je każdy, co doskonale udowodniły dzieciaki. Nie trzeba posiadać specjalnych umiejętności czy kwalifikacji. Wystarczy chcieć – zaznacza lek. med. Jacek Kawecki z Zespołu Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie.