Zespół Przychodni Specjalistycznych SP ZOZ w Tarnowie.

BEZPŁATNE BADANIA W ZPS

Nie ryzykuj – mierz ciśnienie

Już w najbliższy wtorek 9 kwietnia zapraszamy wszystkich chcących skontrolować stan swojego zdrowia   na bezpłatne badania ciśnienia i poziomu cukru we krwi. badania wykonywane będą w gabinecie zabiegowym przy ul. Marii Skłodowskiej – Curie (I piętro, gab. 104) w godz. 7.00 – 19.00

Tegoroczny Światowy Dzień Zdrowia obchodzony jest pod hasłem „Zdrowe bicie serca, zdrowe ciśnienie krwi”. Z tej okazji zachęcamy wszystkich do skorzystania z bezpłatnych pomiarów w Zespole Przychodni Specjalistycznych.

Wysokie ciśnienie krwi jest poważną dolegliwością, która zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca, w tym zawału serca, udaru mózgu i niewydolności nerek. U wielu osób przebiega bezobjawowo, dlatego przez środowisko lekarskie nazywane jest „cichym zabójcą”.  Problemy związane z nieprawidłowym ciśnieniem dotyczą co trzeciej dorosłej osoby na świecie, częściej dotykają mężczyzn niż kobiety.

Nadciśnienie tętnicze może dotyczyć każdego z nas

O wysokim lub podwyższonym ciśnieniu krwi mówimy wówczas, gdy ciśnienie tętnicze w kilkakrotnych pomiarach przekracza wartości uznane za prawidłowe. Wartość ciśnienia krwi na poziomie 140/90 mmHG stanowi granicę miedzy ciśnieniem prawidłowym a podwyższonym. Nadciśnienie tętnicze oznacza wzrost wartości ciśnienia ponad 140/90 mmHg niezależnie od wieku pacjenta, potwierdzone kilkoma pomiarami.

Głównymi czynnikami ryzyka wysokiego ciśnienia są:
– palenie tytoniu,
– nadmierne spożywanie alkoholu,
– niezdrowa dieta bogata w tłuszcze nasycone i sól,
– nadwaga i otyłość,
– stres
– siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej,
– choroby współistniejące np. cukrzyca.

Przy zagrożeniach związanych  z występowaniem wysokiego ciśnienia ważne jest jego regularne monitorowanie oraz zmiana stylu życia poprzez regularne ćwiczenia fizyczne, przestrzeganie zasad zdrowego żywienia – jedzenie co najmniej 5 porcji warzyw i owoców dziennie, ograniczenie soli do 1 łyżeczki oraz zmniejszenie ilości tłuszczu, ograniczenie spożycia alkoholu i zaprzestanie palenia tytoniu.